POLSKIEGO TOWARZYSTWA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZEGO
Kwartalnik
4/2001
ISSN 1642-0853

Europejskie dalekosiężne trasy rowerowe przez Polskę


Europejska Federacja Cyklistów (EFC) w 1995 r. zaproponowała stworzenie ogólnoeuropejskiej sieci składającej się z 12 dalekosiężnych transeuropejskich tras rowerowych pod nazwą „Euro Velo”.

Koncepcja “Euro Velo” zakłada, że powstałe trasy rowerowe przemierzać będą tysiące kilometrów i połączą ze sobą kraje Europy położone na wschodzie, zachodzie, południu i północy, połączą liczne duże miasta i umożliwią bezpieczny przejazd rowerem przez ich centra. Sieć tras “Euro Velo” przyniesie również wymierne korzyści w wielu dziedzinach, w tym: w turystyce, gospodarce, transporcie, ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa na drogach. Spowodują one stymulację aktywności fizycznej i rozwoju kontaktów środowiskowych i międzynarodowych, a szczególnie poprzez wytyczenie bezpiecznych tras o utwardzonej nawierzchni przyczynią się do zapewnienia sprawności komunikacyjnej dla ruchu rowerowego. W szerokim zakresie trasy te oparte winny być na istniejących i planowanych sieciach ścieżek i szlaków rowerowych krajowych (narodowych), regionalnych i lokalnych. Sieć “Euro Velo” ma służyć turystom wakacyjnym oraz cyklistom lokalnym dla celów użytkowych i rekreacyjno-poznawczych, winna także spełniać standardy dla rowerzystów wędrujących z pełnym bagażem.

Dążenie Polski do zintegrowanej Europy powoduje duże zainteresowanie społeczeństw Europy naszym krajem, a miłośników roweru wędrówkami rowerowymi po Polsce i przez Polskę. Wyrazem tego zainteresowania jest propozycja Europejskiej Federacji Cyklistów przeprowadzenia przez Polskę 5 z 12 zaproponowanych w sieci “Euro Velo” dalekosiężnych tras rowerowych. Polska nie jest członkiem EFC. Jako działacze społeczni turystyki rowerowej PTTK ufamy, że stan taki nie wpłynie negatywnie na stanowisko władz państwowych, administracji terenowej, samorządowej oraz towarzystw i organizacji społecznych w sprawie powstawania w Polsce dalekosiężnych transeuropejskich tras rowerowych.

W latach 1996-97 PTTK, wsparte finansowo środkami z UKFiT oraz zaangażowaniem aktywu społecznego turystów kolarzy Regionalnego Oddziału PTTK “Szlak Brdy” w Bydgoszczy, opracowało dokumentację i fizycznie oznakowało 675-kilometrowy odcinek Międzynarodowej Trasy Rowerowej (Euro-Route) Euro Velo R-1 przez Polskę. Swój początek trasa R-1 bierze w miejscowości Calais we Francji i przez Belgię, Holandię, Niemcy, Polskę, Rosję (Okręg Kaliningrad), Litwę, Łotwę, Estonię ma w przyszłości dotrzeć do Sankt Petersburga w Rosji. Trasa R-1 granicę polsko-niemiecką przekracza w Kostrzyniu nad Odrą, a opuszcza Polskę na przejściu granicznym polsko-rosyjskim w Gronowie. W kolejnych “Gościńcach PTTK” ukaże się szersza informacja o przebiegu trasy R-1.

Na całej trasie swego przebiegu przez Polskę oznakowana jest symbolami “R-1”, wyszczególnionymi w wykazie znaków stanowiącym załącznik do prawa o ruchu drogowym.

Od czasu oznakowania R-1 minęły cztery lata. W tym czasie w Polsce opracowano i oznakowano kilkaset kilometrów szlaków rowerowych o zasięgu ogólnopolskim oraz kilka tysięcy km szlaków regionalnych i lokalnych. Uprawnienia znakarza szlaków rowerowych uzyskało 150 osób. Znakarze i aktyw społeczny PTTK wzbogacił swe doświadczenie. Oczekujemy na informacje o powstałych na waszym terenie oznakowanych szlakach rowerowych.

Komisja Turystyki Kolarskiej ZG PTTK uważa, że nadszedł stosowny czas do podjęcia konstruktywnej dyskusji nad uszczegółowieniem przebiegu przez Polskę Międzynarodowych Tras Rowerowych ujętych w programie sieci “Euro Velo”.

Dzisiejszym artykułem otwieramy dyskusję nad propozycją przebiegu przez Polskę MTR R-9 Adriatyk-Bałtyk (Pula-Gdańsk). Zespół do spraw szlaków rowerowych KTKol. ZG PTTK proponuje następujący przebieg przez Polskę trasy R-9: przejście graniczne czesko-polskie Mikulowice-Głuchołazy — Głuchołazy — Gierałcice — Sławniowice — Burgrabice (skrzyżowanie) — Kijów — Jarmołtów (skrzyżowanie) — Łąka — Kałków — Piotrowice Nyskie — Ratnowice — Meszno — Ściborz — Wilaniowa — Paczków — Kozielno — Błotnica — Topole — Śrem — Kamieniec Ząbkowicki — Przyłęk — Brzeźnica — Mikołajów — Srebrna Góra — Jemna — Grodziszcze — Ostroszowice — Bielawa — Dzierżoniów — Świdnica (lub alternatywa: Bielawa — Pieszyce — Dorotka — Lutomia Gn. — Bojanice — Opoczka — Świdnica) — Wierzbna — Panków — Klecin — Krasków — Gola Świdnicka — Chwałów — Maniów — Wawrzeńczyce — Stróże Grn. — Sosnica — Kąty Wrocławskie — Chmielów — Skałka-Muchobór — Wrocław (przejazd przez miasto ?) — Wrocław Karłowice — Pasikorowice — Siedlec — Godziszowa — Skarszyn — Głuchów — Brochocin — Trzebnica — Domanowice — Ujeździec Wlk. — Ujeździec Mały — Gruszeczka — Sułów — Piotrkosice — Szkaradno — Dubin — Jutrosin — Dłoń — Skoraszewice — Pempowo — Sułkowice — Domachowo — Gostyń — Kunowo — Dolsk — Śrem — Zbrudzewo — Niesłabin — Orkowo — Czmoniec — Rogalin — Rogalinek — Wiórek — Babki — Czapury — PKP Poznań Starołęka — Poznań Antoninek — dalej ścieżka rowerowa — Gruszczyn — Uzarzewo — Biskupice — Promienko — Promno — Kapalica — Pobiedziska — Węglewo — Maruczewo — Lednogóra — Park Etnograficzny — Dziekanowice — Żydówko — Braciszewo — Skiereszewo — Piekary — Gniezno — (lub alternatywa z Pobiedzisk — Gołuń — Wierzyce — Lipki — Czerniejewo — Goranin — Pawłowo — Mnichowo — Dalki — Gniezno) — Jankówko — Jankowo Dolne — Trzemeszno — Niewolno — Kruchowo — Ławki — Palędzie — Huta Pałędzka — (nowe kopalnie soli) — Drewno — Oćwieka — Gąsawa — Biskupin — Wenecja — Podgórzyn — Żnin — (dalej po nieczynnym torze kolejowym: Wąsosz — Kowalewo Pom. — Szubin) — Samoklęski — Tur — Brzózki — Potulice — Gorzeń — Łochowo — Białe Błota — Bydgoszcz — Koronowo — Tuchola — (lub alternatywa z Potulic — Gorzeń — Ślesin PKP — Ślesin wieś — Samsieczno — Samsieczynek — Mrocza — Wąwelno — Sośno — Obodowo — Wałdówko — Wałdowo — Wielka Klonia — Gostycyn — Tuchola).

Z Tucholi są dwa warianty:

Wariant 1: Tuchola — Legbąd — Czersk — Odry — Kręgi Kamienne — Karsin — Wiele — Wdzydze Tucholskie — PKP Olpuch — Wdzydze Kiszewskie — Węglikowice — Grzybno — Kościerzyna — Skorzewo — Stężyca — Gołubie — Wierzyca — Ostrzyce — Ręboszewo — Chmielno — PKP Garcz — Łapalica — Kartuzy — Grzybno — Przodkowo — Czeczewo — Warzno — Kielno — Koleczkowo — (Gdańsk) — Rogulewo — Gdynia — Rumia PKP — Reda Pieleszewo — Wejherowo PKP — Leśniewo — Dolatowo — Starzyno — Kłanino — Stawoszyno — Karwia — Jastrzębia Góra (przewidywana długość trasy 865 km).

Wariant 2: Tuchola — Chojnice — Męcikał — Brusy Jagie — Czapiewice — Leśno — Leno — Sominy — Studzienice — Ugoszcz — Utorpie — Bytów — Rzepnica — Pomysk Mł. — Soszyca — Łupawsko — Zawiaty — Kozin — Kozy — Unieszynko — Maszewo — Lębork — Mosty — Kłębowo Nowowiejskie — Wilkowo — Garczegorze — Łepień — Maszewko — Roszczyce — Bargędzino — Ulina — Skarbsk — Nowęcin — Łeba (przewidywana długość trasy 821 km).

Wszystkie uwagi i propozycje dotyczące przebiegu trasy R-9 prosimy kierować pod adresem: Komisja Turystyki Kolarskiej ZG PTTK, ul. Senatorska 11, 00-075 Warszawa.

Zbigniew Boroński

Wydawca: Zarząd Główny PTTK
ul. Senatorska 11, 00-075 W-wa
Adres redakcji: Centralna Biblioteka PTTK im. K. Kulwiecia, ul. Podwale 23, 00-261 Warszawa tel. (0-22) 831-80-65,
fax (0-22) 826-25-05, e-mail:  cb@pttk.pl
webmaster@pttk.pl  
wykonanie: ViMEDIA
Kolegium redakcyjne: Andrzej Gordon (redaktor naczelny), Maria Janowicz (sekretarz redakcji), Łukasz Aranowski, Ryszard Kunce, Halina Mankiewicz, Cecylia Szpura, Bogusław Wdowczyk, Krystyna Włodek. Korekta: Ewa Stempniewicz 
Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych, zastrzega sobie prawo skracania i adiustacji nadesłanych teksów, nie odpowiada za treść zamieszczanych komunikatów i ogłoszeń.