|
|
||||
Kwartalnik
1 (5)/2002 ISSN 1642-0853 |
|||||
Odtwarzanie w szeregach PTTK Odtwarzać to również tworzyć na nowo i z innymi. Autor artykułu Członek Honorowy PTTK ks. dr Jerzy Pawlik z potrzeby serca i zwykłej wychowawczej ciekawości zameldował się do jury konkursu "Poznajemy Ojcowiznę", a potem przyjechał do gościnnego Ostrowca Świętokrzyskiego, aby spotkać się z tymi, którzy przepełnili go przekonaniem, że rosną następcy dzisiejszych krajoznawców. Aby nie stracić tego owocnego krajoznawczego odtwarzania, zaczął działać. Zaraz po powrocie z Ostrowca zadbał o to, aby niektóre z bliskich Jemu "śląskich" prac doczekały się druku, a także zgłosił grupę wielokrotnych laureatów na instruktorów krajoznawstwa. Uważa bowiem, że nad ODTWARZANIEM trzeba czuwać. Po harcersku - pracą przełamując podział na wychowawców i wychowanków.
Odtwarzanie w PTTK nie jest więc tylko pobożnym życzeniem, lecz raczej postulatem absolutnym, świadczącym o odpowiedzialnym stosunku do "swojego" Towarzystwa. Skoro więc nasze PTTK jest Towarzystwem (towarzyskim), a nie tylko formalnym związkiem, to świadectwem odpowiedzialnego stosunku do PTTK jest nie tylko wiedza o tym Towarzystwie (czyli strefa intelektualna), lecz także zaangażowanie (a więc nie "jest mi to obojętne"), co w rezultacie owocuje w strefie emocjonalnej (zarówno Emocje, jak i Engagement zaczynają się od dużej litery "E"). W tej sytuacji odtwarzanie staje się jednym z punktów programowych, a nie tylko teoretycznym rozważaniem (swego rodzaju akrobacja na żyrandolach). Mówiąc o odtwarzaniu w naszym PTTK, od razu przechodzimy na konkrety tego rodzaju, jak teren określony Statutem, również określony krąg ludzi, określone społeczeństwo, w którym działamy. Już sama nazwa krajoznawstwo określa teren, na którym to krajoznawstwo jest realizowane, ponieważ nie jest to bezludna pustynia i żyją na niej ludzie, wskazany jest od razu także krąg ludzi. Chcąc jednak poznawać przez autopsję, a nie tylko przez czytanie opisów, wybiera się człowiek w drogę, dobierając odpowiednio środek lokomocji i w ten sposób staje się turystą świadomym. Tak więc krajoznawstwo i turystyka stanowią współrzędne dla wyznaczenia funkcji, którą jest odtwarzanie. Odtwarzanie w zakresie krajoznawstwa i odtwarzanie w zakresie turystyki realizowane jest równorzędnie, aby nie było kulawego krajoznawstwa, ani kulawej turystyki. Wyraźnie określony jest więc teren dla krajoznawstwa i dla turystyki, wspomnieć należałoby niedawno wydany Kanon krajoznawczy Polski. Również określony jest krąg ludzi, o których chcemy mieć staranie w programie odtwarzania. Skoro tworzymy TOWARZYSTWO, to właśnie w pierwszej linii chcemy w ramach naszego TOWARZYSTWA, w atmosferze towarzyskiej, realizować dosyć urozmaicony postulat odtwarzania, mając na uwadze chociażby proces odtwarzania u orłów, które to orły w trakcie odtwarzania nie tracą zdolności do lotu. Przy okazji można sięgnąć ewentualnie do porównania orła i kury. Nader aktualne jest odtwarzanie w szeregach PTTK, mając na uwadze sytuację społeczności PTTK-kowskiej, jak też i naszego społeczeństwa. Podobnie jak w konkursie wiadomym jest, kto ten konkurs prowadzi, tak też w procesie odtwarzania wiadome jest, kto to odtwarzanie prowadzi. Nie można przecież liczyć na to, że odtwarzanie szeregów PTTK będzie prowadził ktoś z zewnątrz. Odtwarzanie to proces, w którym pomagać nam może zespół działający "dla nas", jednak taki zespół nie będzie pracował "za nas". Czyli mówiąc bardziej wyraźnie, proces odtwarzania realizujemy my sami w naszym własnym kręgu PTTK. Szukamy pomiędzy sobą w szeregach PTTK nauczycieli prowadzących proces odtwarzania wśród pokoleń młodych. Nie chcemy się kręcić wokół samych siebie, a raczej pobudzenia obecnych nauczycieli przyszłych nauczycieli krajoznawstwa i turystyki. Jest to cenna umiejętność dostrzegania drugiego człowieka i umiejętność doceniania jego kwalifikacji, a tego właśnie potrzeba w realizowaniu postulatu odtwarzania.
Młode pokolenie jest zdecydowanie inne aniżeli ojcowie i praojcowie ruchu krajoznawczego czy turystycznego. Więcej u młodych solidaryzmu aniżeli solidarności. Mając na uwadze tę rzeczywistą postawę młodego pokolenia, możemy podjąć odpowiednią strategię, a zależnie od okoliczności dobierać taktykę. Zawsze jednak widząc cel w odtwarzaniu. Pomni początków turystyki i krajoznawstwa w naszym narodzie świadomie realizujemy nasz nieco romantyczny cel metodami pozytywistycznymi, a nie na odwrót. Bywają nieraz różnego rodzaju propozycje i pomysły, samego jednak postulatu odtwarzania w szeregach PTTK nie da się obejść albo pominąć, skoro rzetelnie chcemy traktować przyszłość naszego TOWARZYSTWA. Odtwarzane pióra orła zapewniają orli lot, a sam orzeł pozostaje orłem. Jerzy Pawlik |
|||||
|