|
|
||||||||||
Kwartalnik
2/2001 ISSN 1642-0853 |
|||||||||||
O młodzieży inaczej... część I Przyszłość turystyki i przyszłość naszego Towarzystwa zależy w głównej mierze od właściwego rozwijania krajoznawstwa i turystyki wśród młodzieży. (Z uchwały Zarządu Głównego PTTK nr 102/XIV/99 z 24 października 1999 r.) Z danych statystycznych Zarządu Głównego PTTK za rok 2000 wynika, że liczba członków należących do PTTK w Szkolnych Klubach Krajoznawczo-Turystycznych wyniosła 24 726 osób przy 82 528 wszystkich członków PTTK. Stanowi to około 30% ogółu członków Towarzystwa. Jest to więc największa grupa środowiskowa w PTTK. Grupa ta faktycznie jest jeszcze większa, bo pewną część ponad 14-tysięcznej grupy członków PTTK w pozycji "inne środowiska" i ok. 17-tysięcznej grupy członków kół terenowych PTTK stanowią z pewnością dzieci i młodzież szkolna wchodząca w skład klubów specjalistycznych, klubów osiedlowych i terenowych.
Brakuje mi na te pytania odpowiedzi. Przypuszczam tylko, że taką decyzję młody człowiek mógł podjąć w wyniku jednej lub kilku z następujących wydarzeń: był na udanej wycieczce szkolnej i zetknął się z przewodniiem PTTK, który go zafascynował swoją wiedzą i umiejętnością oprowadzania po ciekawym regionie, dowiedział się o PTTK podczas pobytu w górach lub nad wodą odwiedzając schronisko górskie PTTK lub stanicę wodną PTTK i był zauroczony sympatyczną atmosferą panującą wśród zebranych turystów, był na wycieczce szkolnej zorganizowanej przez nauczyciela -- opiekuna SKKT PTTK, który cieszy się sympatią w szkole, jest dobrym organizatorem i ma dobry kontakt z młodzieżą szkolną, był uczestnikiem eliminacji Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Turystyczno-Krajoznawczego PTTK, Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Krajoznawczego "Poznajemy Ojcowiznę", Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego i spodobała mu się idea tych konkursów i co roku próbuje w nich kolejnych startów, spodobała mu się działalność Szkolnego Klubu Krajoznawczo-Turystycznego PTTK, który ma swoją gablotę informacyjną z fotogazetką, kronikę pracy, wypożyczalnię sprzętu turystycznego, biblioteczkę turystyczną i własne pomieszczenie, gdzie w czasie przerwy można się spotkać z kolegami i koleżankami, wypić herbatę, dowiedzieć się o planowanych najbliższych imprezach turystycznych i normalnie sobie poplotkować, był uczestnikiem akcji "Lato z PTTK" lub "Zima z PTTK" oraz Młodzieżowej Szkoły Turystyki, gdzie przy naborze uczestników liczyło się członkostwo w PTTK, w jego miejscowości głośno jest o wielkich imprezach organizowanych przez oddział PTTK, o czym informują plakaty, transparenty, lokalna prasa i lokalna telewizja, zdobywa od najmłodszych lat punkty na odznaki turystyki kwalifikowanej PTTK, odwiedza biuro PTTK w celu weryfikacji odznak i chciałby zostać w przyszłości przodownikiem lub instruktorem PTTK, ma w rodzinie PTTK-owskiego maniaka (dziadka, wujka itp.), który kolekcjonuje plakietki, odznaki, medale krajoznawcze i wspomina lata swoich wędrówek po Polsce i swoje dokonania na niwie turystyczno-krajoznawczej.
Autorka na podstawie przeprowadzonych badań wskazywała na potrzebę promocji wśród młodzieży alternatywnych form turystyki: dających młodym ludziom możliwość poznania i samodzielnego odkrycia nowego rejonu, umożliwiających sprawdzenie nie tylko swoich sił fizycznych, ale również intelektualnych, pozwalających na wykorzystanie posiadanych przez większość badanych sprzętu turystycznego (roweru, aparatu fotograficznego itp.). Wymienione powyżej uwagi stawiają przed ZG PTTK i Radą Programową ds. Młodzieży Szkolnej ZG PTTK nowe pytania. Co stowarzyszenie może oferować młodemu turyście indywidualnemu. Fakt posiadania legitymacji PTTK-owskiej nie jest żadną gwarancją otrzymania taniego noclegu w obiektach PTTK-owskich. O 20% zniżki członkowskie trzeba się niekiedy wykłócać z ajentem schroniska PTTK, a ponadto dużo niższe ceny noclegów można otrzymać w schroniskach PTSM i w kwaterach prywatnych. Tylko długoletni działacze PTTK korzystający z 50% zniżki członkowskiej mogą ceny noclegów w PTTK i PTSM traktować alternatywnie.
Na rynku przewodników turystycznych, opracowań turystyczno-krajoznawczych i informatorów turystycznych Towarzystwo nie jest potentatem, albowiem w krótkim czasie rynek ten został zdominowany przez wydawnictwa zagraniczne (m.in. Pascala) oraz prywatne oficyny wydawnicze, w których bardzo często wydają swoje przewodniki i opracowania działacze PTTK. Cały czas brakuje tanich i praktycznych przewodników turystycznych dla młodzieży szkolnej nawiązujących do programu MEN edukacji regionalnej i dziedzictwa kulturowego w regionie. Przewodnictwo turystyczne PTTK powoli zmierza w kierunku "akademizmu". Przewodnicy w PTTK w coraz większym stopniu zajmują się samymi sobą, świętując kolejne jubileusze i organizując spotkania towarzyskie. Mniej słychać natomiast o propozycji szkoleń przewodników oprowadzających wycieczki szkolne w sposób bardziej dynamiczny, łączący wiedzę z zabawą intelektualną oraz interaktywnością, i programach szkoleń dotyczących zmian w reformowanej szkole oraz edukacji regionalnej i dziedzictwie kulturowym w regionie. System odznak turystyki kwalifikowanej PTTK powoli traci też na znaczeniu ze względu na swoją biurokrację w zakresie przestrzegania regulaminów, trudności związanych z zakupem książeczek i regulaminów w małych miastach oraz trudności z dostępem do Referatu Weryfikacyjnego Odznaki Turystyki Kwalifikowanej PTTK. Ponadto zdobycie odznaki PTTK nie nobilituje już obecnie młodego turysty, jak dawniej to bywało, w gronie rówieśników. Oprócz dotychczasowych odznak dla nielicznych, ambitnych i wytrwałych turystów należałoby wprowadzić odznaki "jednorazowe" (certyfikaty) za udział w konkretnym turystycznym wyczynie, np. wejściu na znaczący szczyt, przepłynięciu określonego odcinka kajakowego. Suma tych odznak powinna być traktowana na równi z dotychczasowymi odznakami turystyki kwalifikowanej. W przypadku odznak popularnych i małych do srebrnej włącznie należałoby w zależności od rodzaju młodzieży zdobywającej odznakę i warunków lokalnych stosować kryteria dopuszczające margines swobody interpretacji przez weryfikującego daną odznakę turystyczną.
W gimnazjum i w szkole średniej nauczyciel -- opiekun SKKT PTTK, gdy w pełni nawiąże kontakt z młodzieżą, może pełnić rolę koordynatora całego systemu organizacyjnego SKKT. Potrafi zmobilizować młodzież do pracy zarobkowej na rzecz SKKT celem zdobycia własnych środków na wyjazd turystyczny.
Jerzy Kwaczyński |
|||||||||||
|